اقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی مفهوم واردات مفهوم صادرات

اقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی

 

مفهوم صادرات چیست ؟

معنی و مفهوم صادرات به زبان ساده یعنی فروش یک محصول به خارج از کشور و دریافت ارز معادل ارزش واقعی آن یا حداقل نزدیک به ارزش واقعی آن و وارد نمودن این ارز در چرخه اقتصادی کشور …

اول اینکه در هیچ برهه زمانی مسیر صادرات فولاد برای محصولات نهایی و نیمه نهایی تولیدکنندگان ما هیچگاه بسته نبوده است، بلکه قوانین صادراتی برای صیانت از حراج منابع معدنی و کنترل بازار داخلی، در طول زمان با بهره‌گیری از تجربیات تحریم‌ها به تدریج ضابطه مند تر گردیده است .

واردات

به موازات سخت تر شدن فعالیت های صادراتی متاثر از تحریم های ناجوانمردانه آمریکا؛ طی چند سال گذشته کشور بحران هایی را پشت سر گذاشت؛ برخی از قوانین نظارتی کشور ضعف‌هایی داشت؛ که ظاهرا خیلی از اینها برطرف شده و این اصلاحیه ها هم همچنان در جهت بهبود پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، در حال تغییر است .

هر فروشی که نامش صادرات نیست؛ میگویند صادرات کُند شده است؛ تحریم‌ها آزار دهنده هستند و دست و پاگیر، اما اگر قرار است منابع معدنی این کشور تحت عنوان صادرات، بدون ضابطه؛ بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات آن به چرخه مالی کشور؛

مفهوم واردات

به تاراج برود همان بهتر که کُند شود ! بیشتر فعالان فولادی میدانند ما با این سرعت تولید چند سال دیگر معدن سنگ آهنی نخواهیم داشت که استخراج کنیم؛ چنانچه اگر این منابع محدود و تجدید ناپذیر و ارزشمند با کمترین میزان ارزش واقعی آن به فروش برسد؛ جواب فرزندان مان را چه کسانی خواهند داد ؟!

عنوان شده که فولاد ۴ هزار تومانی برای عده ای ایجاد رانت کرده و گروهی منفعت میبرند؛ فولاد باید بر اساس نرخ دلار جهانی باشد…

دو ماه پیش، هنگامی که میلگرد آجدار در بازار داخلی بیش از ۵ هزار تومان قیمت داشت؛ گروهی اذعان میکردند که فولاد میباست گران تر شود؛ جهانی شود؛ و الا اینهایی که از بورس کالا خرید میکنند از رانت برخوردار میشوند، این کالا را میبرند و بصورت قاچاق در خارج از مرزها میفروشند…

اول اینکه این افرادکیه دو ماه پیش به هدف سفته بازی از بورس خرید کردند، این روزها با ضرر و زیان بیش از کیلویی ۱۰۰۰ تومان مواجه شده‌اند، چرا ؟ چون راههای صادراتی بی ضابطه برای اینها هم بسته شد؛ میگویند قاچاق میشود؛ نمی گوییم نمیشود ولی حجم آن در این شرایط و باتوجه به ماهیت فولاد بسیار اندک و سخت است که اگر اندک نبود، اکنون نرخ داخلی فولاد حول و حوش ۴ هزار تومان نبود تا همه مردم ایران از یارانه ریالی آن تا حدودی بهره‌مند گردند.

برخی نگران انتفاع بخش خصوصی از صادرات هستند…

عده‌ای نگران حمایت از تولید بخش خصوصی به واسطه خرید شمش ارزان و صادرات محصول نهایی انها با نرخ دلاری هستند؛ این بهانه دلیل نمی شود که کل کشور را از قیمت عادلانه ریالی فولاد محروم کنند؛ میتوانند برای حل این مشکل تعرفه صادراتی وضع کنند؛ حتی میتوانند صادرات واسطه ها را هم آزاد کنند ولی برای جلوگیری از اختلاف نرخ داخل و خارج تعرفه وضع نمایند؛ در هر صورت هر بهانه ای که منجر به محرومیت کل مردم ایران از انتفاع فولاد ریالی داخلی گردد، غیرمنصفانه بوده و محکوم به شکست است.

اگر قوانین درست اجرا شوند و چوب لای چرخ نگذارند، دو ماه بعد هم سفته بازانی که امروز به دنبال رانت هستند، ضرر خواهند کرد، انتظار کاهش بیشتر نرخها نیست؛ با توجه به افزایش ۳ برابری نرخ فولاد طی ۲ سال اخیر، همگام با تورم، فولاد ۴ هزار تومانی تقریبا عادلانه است، ولی افزایش هیجانی هم دلیل منطقی ندارد مگر اینکه این گروه همچنان دنبال فولاد دلاری در بازار داخلی باشند و چوب لای چرخ اجرای قوانین تنظیم بازار بگذارند .

معتقدیم ضوابط تعیین نرخ محصولات داخلی میباست از نوسانات نرخ دلار مصون بماند؛ باید به دنبال راهی به جز وابستگی به دلار بود؛ اینطور نباشد که اگر فلان شخص آمریکایی حرف مفت زد، یک عده دلال دلار را در بازار حاشیه گران کردند، بازار داخلی ما به این بهانه به هم بریزد.

آیا فولاد از تورم کشور طی دو سه سال اخیر عقب مانده است؟

دو یا سه سال پیش نرخ میلگرد آجدار در بازار داخلی حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بود؛ امروز حدود ۴۱۵۰ تا ۴۶۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد(+VAT)؛ یعنی طی این دو سال نرخ میلگرد آجدار در بازار داخلی، همپای سایر کالاهای تولید داخلی و همگام با تورم تقریبا ۳ برابر گردیده است؛ بنابراین فولاد هم از تورم عقب نمانده و این ادعا تقریبا باطل است؛ مگر اینکه نظر برخی تورم کاذبی مثل بازار خودروی وارداتی باشد؛ از طرفی قیاس تورم کالای داخلی با برخی کالاهای وارداتی مثل خودرو، قیاسی باطل و صرفا به نوعی خلط کلام و مغلطه است. هر کالایی در حوزه خود دارای میزان و معیار مشخص است.

اقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی  مفهوم واردات مفهوم صادرات ارز و دلار وضعیت صادرات و واردات خودرو ارز سکه قیمت ارز قوانیناقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی  مفهوم واردات مفهوم صادرات ارز و دلار وضعیت صادرات و واردات خودرو ارز سکه قیمت ارز قوانین اقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی  مفهوم واردات مفهوم صادرات ارز و دلار وضعیت صادرات و واردات خودرو ارز سکه قیمت ارز قوانین  اقتصاد مقاومتی دلاری یا ریالی  مفهوم واردات مفهوم صادرات ارز و دلار وضعیت صادرات و واردات خودرو ارز سکه قیمت ارز قوانین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

09125887212